[shortcode-weather-atlas selected_widget_id=18dc4732]

Τα εγκαίνια του πρώτου Μουσείου

Στις 2 Μαϊου 1903 η “μεγάλη ανασκαφή” έκλεισε πανηγυρικά με τα εγκαίνια του μουσείου που θα φιλοξενούσε τα ευρήματα, η ανέγερση του οποίου χρηματοδοτήθηκε από τον Ανδρέα Συγγρό. Στην τελετή ήταν παρών ο Υπουργός Παιδείας της Γαλλίας και πλήθος επίσημοι. Το μουσείο ήταν κτισμένο σε σχέδια του  Α. Tournaire. Η μουσειολογική προσέγγιση του Homolle ήταν η αποκατάσταση των μνημείων με τη χρήση γύψινων εκμαγείων, έτσι ώστε τα αρχιτεκτονικά γλυπτά να βρίσκουν τη θέση τους και να μην φαίνονται αποκομμένα. Αν και τα εκθέματα υπερκάλυπταν τον διαθέσιμο χώρο και δεν είχαν μελετηθεί επαρκώς πριν την έκθεση, η ακτινοβολία τους ήταν διεθνής, αφού τα δημοσιεύματα στον ξένο και τον ελληνικό τύπο καθ’ όλη τη διάρκεια των ανασκαφών ήταν συνεχή.

Η δεύτερη γενιά : 1903-1939

Κατά τη διάρκεια των επόμενων τριάντα χρόνων, στους Δελφούς δραστηριοποιήθηκαν πολλοί σημαντικοί Έλληνες και ξένοι αρχαιολόγοι και ερευνητές, όπως ο Κεραμόπουλλος, ο Γιάννης Μηλιάδης και ο Κωνσταντίνος Ρωμαίος, o H. Van Effenterre, o J. Jannoray, o Georges Daux αλλά και ο ευπατρίδης Pierre de la Coste Messelière. Μελέτησαν τα ευρήματα, κατέληξαν αρκετά  συχνά σε νέα αρχαιολογικά συμπεράσματα, κατέκριναν τον Homolle και την ομάδα του για τον υπερτονισμό της αρχιτεκτονικής σε βάρος της μικροτεχνίας και, ως κάποιο βαθμό, και της πλαστικής (είναι χαρακτηριστικό ότι ο Μηλιάδης κατηγορούσε τη “ρωμαϊκή αδιαφορία” των Γάλλων για την έκθεση του Ηνίοχου σε ακατάλληλη θέση) και τελικά πίεσαν προς την κατεύθυνση της δημιουργίας νέου μουσείου. Άλλωστε οι  Δελφικές γιορτές που διοργανώθηκαν από τον Άγγελο Σικελιανό και τη σύζυγό του, Εύα Πάλμερ Σικελιανού, έφεραν ξανά τους Δελφούς στο διεθνές προσκήνιο με τη χορεία των ξένων προσκεκλημένων και ανθρώπων του πνεύματος που συνέρρευσαν εκεί.

Το δεύτερο μουσείο

Κατά την τριετία 1935-38 κτίστηκε το νέο μουσείο, εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική σχολείων του Μεσοπολέμου,  και η επανέκθεση ολοκληρώθηκε το 1939. Η νέα μουσειολογική προσέγγιση ήταν περισσότερρο επιστημονική, αφού καθαιρέθηκαν τα γύψινα εκμαγεία, τα αρχαία ταξινομήθηκαν χρονολογικά και μελετήθηκαν καλύτερα. Ωστόσο η έκθεση δεν πρόλαβε να ανοίξει για το κοινό. Το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου πολέμου οδήγησε τους ιθύνοντες να αποφασίσουν την κατάχωση των αρχαίων ή τη φυγάδευσή τους στην Αθήνα. Ο Ηνίοχος “φιλοξενήθηκε” στις κρύπτες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενώ τα χρυσελεφάντινα αγάλματα και ο αργυρός ταύρος, που είχαν μόλις αποκαλυφθεί σε λάκκο κάτω από την πλακόστρωση της Ιεράς Οδού, μεταφέρθηκαν στο θησαυροφυλάκιο της Εθνικής Τράπεζας.

Το Μουσείο δεν κατάφερε να ξανανοίξει τις θύρες του παρά μόνο μετά το 1950, αφού κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου οι Δελφοί ήταν στρατιωτικοποιημένη ζώνη. Τα αρχαία επέστρεψαν σταδιακά στις θέσεις τους και  το ευρύτερο κοινό μπόρεσε να επισκεφθεί τη νέα έκθεση.

Η τρίτη φάση του Μουσείου

Μετά από μία εξαετία, ωστόσο, διαπιστώθηκε και νέα ανάγκη επέκτασης του Μουσείου. Κρίθηκε προτιμότερη η λύση της επέκτασης και αναδιαμόρφωσης του υπάρχοντος κτιρίου, την οποία ανέλαβε να σχεδιάσει ο αρχιτέκτονας Πάτροκλος Καραντινός, από τους χαρακτηριστικότερους εκπροσώπους του μοντερνισμού στην Ελλάδα. Η δε επανέκθεση των αρχαιοτήτων ήταν προϊόν της συνεργασίας της Εφόρου Αρχαιοτήτων των Δελφών Ιωάννας Κωνσταντίνου και του Χρήστου Καρούζου, διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ο  οποίος τότε μόλις ολοκλήρωνε την εκεί επανέκθεση των κρυμμένων κατά τη διάρκεια της Κατοχής αρχαίων. Το νέο μουσείο άνοιξε τις θύρες του το 1961, την εποχή που η οικονομική και πολιτιστική κυρίως ανάκαμψη της Ελλάδας έφερνε στη χώρα νέες γενιές επισκεπτών που ήθελαν να θαυμάσουν το αρχαίο κάλλος.

Το Μουσείο του 21ου αιώνα

Τέλος, έναν αιώνα μετά τα πρώτα εγκαίνια του μουσείου συντελέστηκε και νέα επανέκθεση, με στόχο την καλύτερη ανάδειξη ορισμένων από τα εκθέματα, όπως ο Ηνίοχος και τα χρυσελεφάντινα, κυρίως όμως με γνώμονα τα νέα επιστημονικά δεδομένα από τη μελέτη των αντικειμένων, η οποία δεν έχει σταματήσει ως τις μέρες μας. Η αρχιτεκτονική μελέτη έγινε από τον Α.Τομπάζη. ´Οπως γράφει εύστοχα η τέως Έφορος Αρχαιοτήτων Δελφών κα Ροζίνα Κολώνια στον οδηγό του Μουσείου, τα εκθέματα διατάσσονται κατά τρόπον ώστε να “συνθέτουν ένα ιστορικό μυθιστόρημα, που οι σελίδες του διατρέχουν μέσα από την πορεία της έκθεσης δώδεκα αιώνες: αφηγούνται μουσειογραφικά την πολιτική, θρησκευτική και κυρίως καλλιτεχνική δραστηριότητα του πιο ξακουστού ιερού της ειδωλολατρείας και του μαντείου του”.

Η δήλωση καταρτίστηκε από τη ΔΗΔ κατόπιν σάρωσης της ιστοσελίδας με το διαγνωστικό εργαλείο WAVE (Website Accessibility Evaluation Tool)

Ψηφιακοί Δελφοί © 2020. | Πολιτική Απορρήτου | Όροι Χρήσης | Πολιτική Cookies | Γλωσσάρι |

Ολα τα δικαιώματα διατηρούνται.
Σχεδίαση & Ανάπτυξη APT Information Systems S.A.

Weather @Delphi

[shortcode-weather-atlas selected_widget_id=cb11d1cb]

x