Delphi
19°
Mostly Cloudy
07:2219:18 EEST
Feels like: 19°C
Wind: 8km/h ENE
Humidity: 69%
Pressure: 1016.59mbar
UV index: 1
FriSatSun
21/13°C
21/13°C
22/12°C

Ηνίοχος

Ηνίοχος, ανάθημα του Πολύζαλου για να τιμήσει είτε τη δική του είτε τη νίκη των αδερφών του στα Πύθια, 480-460 π.Χ. Ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα αγάλματα σε μέταλλο της αρχαίας ελληνικής τέχνης ο Ηνίοχος αποτελούσε μέρος ενός ευρύτερου συνόλου: εκτός από τον ίδιο, το τέθριππο (μαζί με τα άλογα), ο νεαρός ιπποκόμος και ένα αναπληρωματικό άλογο. Από το υπόλοιπο της συνθέσεως έχουν εντοπισθεί ελάχιστα τμήματα.

Πλακίδιο με Οδυσσέα και κριάρι, σκηνή από την Οδύσσεια στην σπηλιά του κύκλωπα Πολύφημου

Χάλκινο πλακίδιο με Οδυσσέα και κριάρι, σκηνή από την Οδύσσεια στην σπηλιά του κύκλωπα Πολύφημου, β’ μισό 6ου αι. π.Χ. Το πλακίδιο θα πρέπει να προερχόταν από διακόσμηση κάποιου σκεύους ή επίπλου.

Κεφαλή γρύπα από διακόσμηση σε χείλος λέβητα

Χάλκινη κεφαλή γρύπα από διακόσμηση σε χείλος λέβητα, 7ος αι. π.Χ. Ο γρύπας με κεφάλι αρπακτικού πτηνού και σώμα αιλουροειδούς ήταν φανταστικό πλάσμα με επιρροές από την τέχνη της Ανατολής. Παρόμοια πλάσματα, όπως επίσης οι Σειρήνες ή η Μέδουσα Γοργώ, είχαν μεγάλη απήχηση στις εικαστικές τέχνες κατά τον 7ο και 6ο αι. π.Χ.

Ειδώλιο κούρου

Χάλκινο ειδώλιο κούρου έργο κρητικού εργαστηρίου, 630 π.Χ. Οι κούροι ήταν ανδρικά αγάλματα διαστάσεων του φυσικού ή και μεγαλυτέρων με σαφείς επιρροές από την Αίγυπτο, όπως φαίνεται και από τον τρόπο πλέξης των μαλλιών. Εκτός από τις μεγάλες δημιουργίες κούροι μπορούσαν να παραχθούν και σε μικροκλίμακα, όπως το συγκεκριμένο ειδώλιο.

Κόρη από το θησαυρό των Σιφνίων

Κόρη από το θησαυρό των Σιφνίων, πριν το 540 π.Χ. Το αντίστοιχο του κούρου στο θηλυκό ήταν οι Κόρες. Κοινό στοιχείο και των δύο τύπων είναι η μετωπικότητα. Όμως οι Κόρες ήσαν ενδεδυμένες και έφεραν επίσης ένθετα διακοσμητικά στοιχεία (π.χ. κοσμήματα). Στο θησαυρό των Σιφνίων η συγκεκριμένη Κόρη (μαζί με άλλη μία) είχε τοποθετηθεί ως κίονας στην πρόσοψη του οικοδομήματος.

Μετόπη από τον θησαυρό των Αθηναίων, Ηρακλής και Κερυνίτις έλαφος

Μετόπη από τον θησαυρό των Αθηναίων, Ηρακλής και Κερυνίτις έλαφος (βόρεια πλευρά), μετά το 490 π.Χ. Ο Ηρακλής ταυτίζεται από τη λεοντή. Με το αριστερό γόνατό του σπρώχνει το ελάφι και με το αριστερό χέρι προσπαθεί να το αρπάξει από το λαιμό.

Άγαλμα μικρού κοριτσιού

Άγαλμα μικρού κοριτσιού, 3ος αι. π.Χ. Κατά την ελληνιστική εποχή η τέχνη αρχίζει να ενδιαφέρεται για την απόδοση εικόνων του καθημερινού βίου, όπως είναι η απεικόνιση της παιδικής ηλικίας με τις ιδιάζουσες αναλογίες του παιδικού σώματος και τους τρυφερούς και στρογγυλούς όγκους του. Το συγκεκριμένο έργο παρουσιάζει ομοιότητες με καλλιτεχνήματα αττικών εργαστηρίων, τα οποία αφιέρωναν τα κορίτσια από την Αθήνα στην Βραυρωνία Αρτέμιδα.

Αγίας

Άγαλμα του παγκρασιαστή Αγία, νικητή στα Πύθια 5 φορές∙ αποδίδεται στον Λύσιππο, προσωπικό γλύπτη του Μεγάλου Αλεξάνδρου, 336-332 π.Χ. Το άγαλμα του Αγία αποτελεί μέρος από ένα σύνολο εννέα αγαλμάτων, τα οποία αφιέρωσε ο Δάοχος από τα Φάρσαλα πριν τιμήν μελών της οικογένειάς του, τα οποία διακρίθηκαν στην πολιτική και στον αθλητισμό.  

Κυπροφοινικική φιάλη με απεικόνιση πολιορκίας πόλης

Κυπροφοινικική φιάλη από χαλκό, με απεικόνιση πολιορκίας πόλης και επιρροές από την αιγυπτιακή τέχνη, τέλος 8ου αι. π.Χ. Οι ανατολικές επιρροές αντιπροσωπεύονται παραστατικά με Σφίγγα, η οποία σύρει πολεμικό άρμα. Η αφιέρωση παρομοίου έργου στους Δελφούς είναι χαρακτηριστική της φήμης του Ιερού και εκτός μητροπολιτικής Ελλάδος. 

Ομφαλός

Μαρμάρινος ομφαλός που ήταν τοποθετημένος πάνω σε χάλκινο τριποδικό λέβητα, τον οποίο υποβάσταζαν οι κόρες του ακανθωτού κίονα∙ ανάθημα των Αθηναίων, 332-322 π.Χ. Ο ομφαλός ήταν ένα διαδεδομένο ανάθημα, γι’ αυτό διατηρούνται πολλά αντίγραφα. 

Αγαλμάτιο ανδρικής μορφής στον τύπο του Δεσπότη θηρών

Ελεφαντοστέινο αγαλμάτιο ανδρικής μορφής στον τύπο του Δεσπότη θηρών με προέλευση από τη Μικρά Ασία, 680 π.Χ. Η μορφή μπορεί να ταυτισθεί και με Απόλλωνα, διότι στη μικρασιατική υπόστασή του ο θεός λατρευόταν ως κυρίαρχος των ζώων. Διακοσμητικά μοτίβα, όπως οι ρόδακες στο κάτω μέρος των βοστρύχων των μαλλιών ή ο μαίανδρος στη βάση, μαρτυρούν ότι ο καλλιτέχνης ήταν Έλληνας. 

Λεπτομέρεια από την ανατολική ζωφόρο του θησαυρού των Σιφνίων με το συμβούλιο των θεών∙ Αθηνά, Ήρα και Θέτις.

Λεπτομέρεια από την ανατολική ζωφόρο του θησαυρού των Σιφνίων με το συμβούλιο των θεών∙ Αθηνά,  Ήρα και Θέτις τάσσονται υπέρ των Αχαιών, πριν το 524 π.Χ. Πρόκειται για συνέχει του προηγουμένου τμήματος, απέναντι από το Δία. Η πρώτη θεά αναγνωρίζεται εύκολα ως Αθηνά από το φίδι στο εσωτερικό της ασπίδας της.

Μετόπη από τον θησαυρό των Αθηναίων, Θησέας και Μινώταυρος

Μετόπη από τον θησαυρό των Αθηναίων, Θησέας και Μινώταυρος (νότια πλευρά), μετά το 490 π.Χ. Η νότια πλευρά του κτηρίου ήταν αφιερωμένη στους άθλους του Θησέα. Η πάλη με τον Μινώταυρο ταυτίζεται λόγω της διάπλασης των μυϊκών όγκων του θηρίου, το οποίο έχει πιάσει από το λαιμό ο ήρωας.    

Λευκή κύλικα με τον Απόλλωνα να κρατά επτάχορδη λύρα και σπονδική φιάλη

Λευκή κύλικα με τον Απόλλωνα να κρατά επτάχορδη λύρα και σπονδική φιάλη∙ απέναντί του στέκεται κουρούνα,  το ιερό του πτηνό 470 π.Χ. Η ιδιαιτερότητα του αντικειμένου έγκειται στο γεγονός ότι δεν σχετίζεται με το Ιερό, αλλά βρέθηκε σε τάφο στις ανατολικές παρυφές των Δελφών.

Η δήλωση καταρτίστηκε από τη ΔΗΔ κατόπιν σάρωσης της ιστοσελίδας με το διαγνωστικό εργαλείο WAVE (Website Accessibility Evaluation Tool)

Ψηφιακοί Δελφοί © 2020. | Πολιτική Απορρήτου | Όροι Χρήσης | Πολιτική Cookies | Γλωσσάρι |

Ολα τα δικαιώματα διατηρούνται.
Σχεδίαση & Ανάπτυξη APT Information Systems S.A.

Weather @Delphi

Delphi
19°
Mostly Cloudy
07:2219:18 EEST
Feels like: 19°C
Wind: 8km/h ENE
Humidity: 69%
Pressure: 1016.59mbar
UV index: 1
FriSatSun
21/13°C
21/13°C
22/12°C

x